Content

Sådan laver du en content marketing-strategi

Content marketing bliver mere og mere populært. Og med god grund. Forbrugerne er ved at være trætte af de gammeldags push-reklamer, hvor de bliver præsenteret for et produkt, som de skal købe. I dag vil kunderne selv i ro og mag finde frem til de oplysninger og den information, de har brug for. Og en stor procentdel af forbrugerne tjekker en vare online inden de køber den. Uanset om det er offline eller online. Derfor handler det for dig og din virksomhed om at være til stede, når kunderne begynder at researche på et produkt. Hvordan er man så det? Her kommer content marketing ind i billedet.

 

Fire faser i pull marketing

Traditionel outbound marketing eller push marketing som annoncer i aviser og reklamer på tv er ikke populært hos forbrugerne længere. Derfor snakker man i dag om indbound marketing eller push marketing. Nøgleordet er indhold, der har værdi for brugerne. Det kan deles op i fire faser:

  1. Forbrugeren skal have færten af din virksomhed. Det kan gøres gennem SEO-arbejde, blogindlæg, content på sociale medier og indbydende landingssider på din hjemmeside.
  2. Her skal du konvertere de besøgende til leads, og det gøres ved at få kunderne til at afgive deres e-mail for en veludført whitepaper, guide eller e-bog.
  3. For at gøre dine leads til kunder kan du sende relevante nyhedsbreve ud til dem.
  4. Og til sidst handler det om at pleje dine kunder, så de køber igen og bliver ambassadører for dig.

 

Eksempel på en content marketing-strategi

Men hvordan gør man det så i praksis? Lad os tage et eksempel med en virksomhed, der har en webshop, hvor de sælger multitools og knive fra Leatherman. Her ville det være oplagt at lave blogindlæg på hjemmesiden med guides til, hvad en god schweizerkniv skal kunne. Det kunne også være guides til, hvad man kan bruge kniven til. Måske også noget med lovgivning i forhold til at bære kniv. Og på den måde kan man fortsætte med emner, der ville være relevante for forbrugeren.

Du kan bruge disse guides som baggrund for at skabe et whitepaper eller en e-bog om schweizerknive, deres brug og regler. Annoncer mod de rette kunder, der vil afgive deres e-mail for guiden, og du er allerede godt i gang med leadgenering. Herefter kan du skrive målrettede nyhedsbreve til dine kunder, hvor du sammen med værdifuldt indhold reklamerer for din schweizerkniv, og du er godt på vej mod salg. Du kan også arbejde med at skabe ambassadører, f.eks. ved at oprettet events eller en gruppe på sociale medier.

Det er blot et eksempel på, hvordan du kan arbejde med content marketing. Der er et hav af muligheder, og der findes et væld af bureauer, der kan rådgive dig og få din strategi godt i gang og i mål.