Sådan skaber du en stærk CSR profil

Hele verden bliver mere og mere presset af miljøet, hvorfor det i dag er af aller højeste prioritet. Man ser flere og flere kunder vælge virksomheder til grundet deres positive indvirkning i kampen mod miljøet. Dette forventes at være stærkt stigende de næste par år, hvilket betyder man hurtigt kan blive valgt fra, hvis ikke man har en stærk CSR profil. Det kan for mange virksomheder være svært at arbejde med CSR, da det tidligere ikke har været med til at give profit. Dette forventes at blive ændret kraftigt de næste par år. Denne guide giver dig derfor 4 gode bud på, hvordan du kan vinde forbrugerne med en stærkere CSR profil.

De 4 bud er:

  • Gennemsigtig værdikæde
  • Bedre kommunikation
  • Gør noget for miljøet
  • Bliv mere bæredygtig

Gennemsigtig værdikæde

Gør noget for miljøet

Lidt i samme tråd som ovenstående så er det vigtigt, at i som virksomhed gør noget for at hjælpe miljøet og ikke for at skabe profit på at udnytte denne trend. Det er forbrugerne for kloge til, hvilket vil betyde, at i, i sidste ende vil stå som taberen. Det er derfor vigtigt, at jeres indsatser er reelle og, at i går op i at hjælpe i kampen mod miljøet. Man kan bl.a. kigge efter energimærke når man køber nye lokaler med godt energimærke.

Hvis du er en produktionsvirksomhed har mange forbrugere ofte allerede et kritisk syn på dig og din CSR profil. Dette syn kan lettes meget via at indføre en gennemsigtig værdikæde, hvor i tager forbrugeren igennem alle leder af jeres kæde. Dette kan gøres ved at fortælle forbrugeren om, hvordan jeres fabrikker ser ud, hvilke arbejdsforhold der er, hvilke materialer i bruger og hvordan i arbejder med dette. Gennemsigtige værdikæder har i løbet 2019 blevet en trend, og der er en klar tendens i, at disse virksomheder har stor succes med dette

Bedre kommunikation

Der er flere virksomheder, der har er blevet straffet hårdt i deres forsøg på at virke miljøvenlige. Der er en klar tendens i, at de virksomheder, der forsøger at snyde forbrugerne med at overdrive deres indsatser mod miljøet oftest fejler. Det er derfor vigtigt at være ærlige og klare i jeres kommunikation. Dette kunne omhandle de indsatser i, i forvejen gør jer, men især også de tiltag i forventer i vil komme til.

Bliv mere bæredygtig

Sidst men ikke mindst kan samtlige virksomheder blive mere bæredygtige ved blot at ændre små ting i deres hverdag. Dette kunne indebære at skifte til økologiske mad- og drikkevarer, bruge genbrugeligt plastik eller blot støtte virksomheder, der i forvejen arbejder aktivt med at være bæredygtige. Der kan også være penge at spare ved at vælge eksempelvis lokaler med godt energimærke, hvilket er relevant for næsten alle virksomheder. Mange virksomheder ser dette som spild af ressourcer og deres penge, hvilket er en skam.